8.4.10
Finanční řízení společnosti s r. o. a uplatnění obsahového marketingu
Ing. Ivan Macháček
NahoruHlavní oblasti finančního řízení firmy
Finančním řízením společnosti s r. o. rozumíme plánování, řízení a kontrolu finančních prostředků (propočty výhledu očekávaných příjmů a výdajů za příslušné období vč. vývoje stavu platebních prostředků a úvěrů) s cílem maximalizovat tržní hodnotu firmy a zajistit její finanční stabilitu (finanční zdraví firmy). Je založeno na hodnotách plánů odbytu, výroby, zásobování, investic a nákladů, které vycházejí jak z údajů minulého období, tak z výpočtů pro další období. Finanční řízení úzce souvisí s likviditou, neboli platební schopností firmy, což je schopnost firmy dostát v určitém časovém okamžiku splatným platebním závazkům. Ztráta platební schopnosti má vážný dopad na hospodářskou stabilitu firmy a může vést až k jejímu konkurzu.
K nejčastějším nástrojům finančního řízení patří:
-
Finanční plánování – optimální sestavení finančního plánu.
-
Finanční reporting – sledování rozdílů a jejich příčin oproti finančnímu plánu s jejich vyhodnocením a přijetí opatření k nápravě.
-
Zabezpečení cash flow – přehled o stavu a pohybech peněžních prostředků (tok faktur a plateb).
-
Daňová optimalizace – snaha dosáhnout minimálního daňového zatížení při dodržení příslušných zákonných předpisů.
-
Řešení rizik podnikání – může jít např. o finanční, obchodní, technická a bezpečnostní rizika.
Těžištěm finančního řízení firmy je tedy zajišťování potřebných peněžních prostředků a podnikového kapitálu (finančních zdrojů), jejich optimální skladba a užití z hlediska krátkodobých a strategických cílů firmy.
S tím souvisí stěžejní oblasti finančního řízení firmy:
-
zajišťování peněžních prostředků a kapitálu pro rozvoj firmy (zabezpečování úhrady pohledávek z obchodního styku, pružné získávání potřebných bankovních úvěrů atd.),
-
zajištění zakázek a zvyšování výnosů a tržeb,
-
volba optimální finanční struktury v návaznosti na struktuře majetku (vlastní zdroje, cizí zdroje),
-
řízení financování oběžných aktiv (zásoby, pohledávky, peněžní prostředky) – dosažení optimální struktury krátkodobého financování,
-
řízení investování podnikového kapitálu do stálých aktiv (hmotný a nehmotný majetek, příp. finanční majetek) – dosažení optimální struktury dlouhodobého financování,
-
účelné rozdělení zisku firmy s ohledem na daňovou politiku, příděly do rezervního fondu a dalších fakultativních fondů firmy dle rozhodnutí valné hromady společnosti,
-
finanční analýza činnosti firmy zaměřená především na analýzu ziskovosti (rentability) a aktivity podnikání, analýzu nákladovosti, analýzu platební schopnosti a likvidity a analýzu míry zadluženosti,
-
finanční plánování tvorby a užití vlastních a cizích finančních zdrojů z hlediska krátkodobých a dlouhodobých potřeb firmy formou sledování toku hotovostních peněz (cash flow),
-
optimalizace a snižování nákladů prostřednictvím rozpočtování a sledováním odchylek.
Kdo je zainteresován na rozborech finanční situace podnikatelského subjektu?
-
vlastníci (společníci s r. o.), kteří si ověřují, zda prostředky jimi investované do firmy jsou řádně spravovány, a je-li návratnost těchto prostředků uspokojující,
-
věřitelé (banky), poskytující krátkodobý či střednědobý úvěr,
-
solventnost firmy si ověřuje dodavatel z hlediska úhrad jeho pohledávek,
-
o schopnosti plnit závazky ze smluv se zajímají odběratelé,
-
stát, sledující zájmy úhrady veškerých daňových povinností subjektu,
-
burzy, pokud je firma na burze kótována,
-
management firmy, který potřebuje rozborové informace pro detailní řízení firmy,
-
zaměstnanci, odborové orgány.
NahoruZákladní ukazatelé finanční analýzy
Finanční analýza je stěžejním nástrojem k posouzení finančního zdraví společnosti s r. o. Základním metodickým nástrojem finanční analýzy jsou ukazatele. Teprve však až srovnání těchto ukazatelů s jinými hodnotami má význam pro rozborovou činnost. Srovnávat můžeme ukazatele:
-
v čase, kdy vybraný ukazatel analyzujeme v časové řadě,
-
s vnitropodnikovými normami, resp. dosaženou skutečnost příslušného ukazatele s podnikatelským záměrem firmy,
-
plošně, kdy porovnáváme ukazatele za stejný časový úsek navzájem mezi různými podnikatelskými subjekty stejného zaměření.
Mezi stěžejní ukazatele finanční analýzy (tzv. poměrové ukazatele) směrované k posouzení finančního zdraví firmy patří:
-
Ukazatele rentability – ukazatele poskytují informace o ziskovosti firmy a o tom, jak efektivněji pracovat s vlastními finančními prostředky i cizím kapitálem. Ukazatelé rentability vypovídají o tom, jak efektivně dokáže podnik zhodnotit vložený kapitál. V případě rentability se tedy vždy jedná o poměr zisku dosaženého podnikáním nejčastěji k vloženému kapitálu v různých podobách. Rentabilita tak vyjadřuje schopnost vloženého kapitálu přinášet kladný zisk. Jedná se o rentabilitu vlastního kapitálu, rentabilitu tržeb, rentabilitu investovaného kapitálu, rentabilitu nákladů ad.).
-
Ukazatele likvidity – likvidita vyjadřuje míru obtížnosti přeměnit majetek firmy na peněžní hotovost. Jde o běžnou likviditu (krátkodobá aktiva : krátkodobé dluhy), pohotová likvidita (krátkodobá aktiva snížená o zásoby : krátkodobé dluhy), okamžitá likvidita (peněžní prostředky : okamžitě splatné dluhy). Běžná likvidita měří schopnost společnosti platit současné nebo krátkodobé závazky svými současnými nebo krátkodobými aktivy, jako jsou peníze, zásoby a pohledávky. Pohotová likvidita měří schopnost společnosti platit své současné závazky, aniž by bylo nutné prodávat své zásoby nebo získávat další financování. Okamžitá likvidita hodnotí schopnost společnosti splatit svůj krátkodobý dluh hotovostí nebo snadno získanými hotovostními zdroji, jako jsou obchodovatelné cenné papíry. Vyšší hodnota ukazatelů likvidity ukazuje, že společnost je likvidnější a má lepší krytí nesplacených dluhů. Je rozhodujícím měřítkem toho, zda společnost dokáže zvládnout neočekávané výdaje nebo momentální neúspěchy svého podnikání.
-
Ukazatele aktivity (efektivnosti) – ukazatelé vyjadřují, jak efektivně firma hospodaří se svými aktivy, tedy s majetkem, pohledávkami, zásobami. Jde o ukazatele rychlosti obratu (obrat celkových aktiv, obrat stálých aktiv, obrat pohledávek, obrat závazků, obrat zásob a další) a o ukazatele doby obratu (doba obratu zásob, doba obratu pohledávek, doba obratu závazků, doba obratu hotovosti).
-
Ukazatele zadluženosti – ukazatelé udávají vztah mezi vlastními a cizími zdroji financování společnosti a měří rozsah, v jakém firma využívá financování dluhy, tedy do jaké míry je firma zadlužena. Půjde o ukazatel míry celkové zadluženosti, neboli ukazatel věřitelského rizika (cizí zdroje : aktiva), míra zadluženosti vlastního kapitálu (vlastní kapitál : cizí zdroje), ukazatel úrokového krytí, vyjadřující kolikrát jsou úroky z poskytnutých úvěrů kryty výsledkem hospodaření firmy za příslušné účetní období.
NahoruVýznam a náplň finančního plánu
Finanční plán firmy je dokument, který shrnuje příjmy, výdaje, majetek a závazky firmy s cílem dosáhnout finančních cílů. Finanční plán pomáhá při správě financí, identifikaci rizik a plánování budoucích finančních kroků firmy. Finanční plán by měl definovat finanční cíle firmy a navrhnout strategie, jak jich dosáhnout. Pomáhá rovněž identifikovat potenciální finanční rizika s navržením strategie pro jejich zvládnutí. Finanční plán je vhodné sestavit již před začátkem podnikání (před založením a vznikem společnosti s r. o.) a následně jej aktivně využívat v průběhu chodu firmy. Z hlediska časového horizontu lze sestavit finanční plán:
-
Krátkodobý finanční plán – uplatněný převážně při rozjezdu vlastního podnikání (časový horizont finančního plánu většinou do 1 roku).
-
Dlouhodobý finanční plán – uplatněný v rámci již podnikající společnosti, která vytváří prognózu další strategie do budoucna. Dlouhodobý horizont může být až 5 let, přičemž tento finanční plán vyžaduje jeho pravidelnou aktualizaci a revizi.
Finanční plán by měl obsahovat: