15.4.4.3
Spotřebitelské smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k
podnikání
NahoruUpozornění na právo na odstoupení
Dojde-li k uzavření spotřebitelské smlouvy mimo prostory obvyklé k
podnikání dodavatele (např. na veletrhu, propagační akci, při použití
pouličních agentů, agentů pro domovní prodej, apod.) nebo nemá-li dodavatel
žádné stálé místo k podnikání (stánkoví prodejci, domovní prodejci), mají
spotřebitelé ze zákona lhůtu, ve které je možno od smlouvy odstoupit.
Aby mohl spotřebitel své právo realizovat, je dodavatel povinen
spotřebitele písemně upozornit na právo odstoupit od smlouvy nejpozději při
uzavření smlouvy. Upozornění musí obsahovat rovněž označení osoby, u níž je
třeba toto právo uplatnit, včetně bydliště či sídla takové osoby.
NahoruLhůty k odstoupení
Spotřebitel může od smlouvy písemně odstoupit bez udání důvodu do 14
dnů od jejího uzavření. To je minimální zákonná lhůta. V případě, že dosud
nedošlo ke splnění dodávky zboží či služeb dodavatelem, může od smlouvy
odstoupit do 1 měsíce. Uvedené lhůty neplatí u smluv, kde si spotřebitel
návštěvu dodavatele za účelem objednávky zboží nebo uzavření smlouvy výslovně
sjednal – potom právo na odstoupení od smlouvy nemá.
Jestliže podnikatel nesplní svou informační povinnost a spotřebitele
neupozorní na právo od smlouvy odstoupit, a to včetně všech zákonem
vyžadovaných informací, má spotřebitel právo odstoupit…