15.5.2.19
Smlouvy o přepravě
Závazkové vztahy, které vznikají při provozování dopravy, jsou
upraveny jak občanským, tak obchodním zákoníkem. V občanském zákoníku úpravu
smluv o přepravě naleznete v § 760 až 773. Pod tento pojem v rámci občanského zákoníku
řadíme dva základní typy smluv – jedná se o smlouvu o přepravě osob,
jejíž právní úprava je obsažena v § 760 až 764 ObčZ, a smlouvu o
přepravě nákladu, jejíž právní úprava je obsažena v § 765 až 771 ObčZ. Právní úprava
obou smluv je pak doplněna takzvanými "Společnými ustanoveními ke smlouvám o
přepravě“, která můžete najít v § 772 a § 773 ObčZ.
NahoruPrávní úprava obchodního zákoníku
Obchodní zákoník pak obsahuje smlouvu o přepravě věcí a
závazkové vztahy, které souvisejí s provozováním dopravy, tedy smlouvu o
nájmu dopravního prostředku, smlouvou o provozu dopravního prostředku a smlouvu
zasilatelskou.
NahoruPřepravní řády a tarify
S ohledem na různorodý charakter přepravy a specifičnost jejich
jednotlivých druhů obsahují výše uvedená ustanovení občanského zákoníku, ale i
zákoníku obchodního, pouze základní úpravu této problematiky; tedy taková
ustanovení, která lze použít pro všechny typy dopravy. Podrobnější úpravu pak
obsahují zvláštní právní předpisy, zejména pak přepravní řády a
tarify. Ty jsou vydávány ve formě buď samostatných zákonů nebo ve formě
vyhlášek (např. nařízení vlády č. 1/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou
drážní nákladní dopravu).
NahoruPřepravní řády dopravců
Na přepravní řády, které mají povahu právních předpisů, pak mohou
navazovat přepravní řády jednotlivých dopravců. Dopravci mohou tyto
podrobnější přepravní řády vydávat v případech, kdy jim to umožňuje zákon nebo
vyhláška. V některých případech je dokonce vydání takového přepravního řádu
zákonem uloženo jako povinné; tato povinnost se týká zejména osobní
přepravy.
Zákon č. 114/1994 Sb., o silniční dopravě, určuje dopravci ve
veřejné linkové dopravě, že je povinen vydat a uveřejnit smluvní přepravní
podmínky, jízdní řád a tarif.
NahoruPředpisy správní povahy; mezinárodní přeprava
Nemalou úlohu pak hrají předpisy správní povahy, které
obsahují další práva a povinnosti s přepravou spojené. Mezinárodní přeprava se
dále navíc řídí velkým množstvím mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika
vázána. Přepravní řády pak mohou převzít ustanovení platná v mezinárodní
přepravě i pro přepravu vnitrostátní. Tím však nesmí být dotčena
odpovědnost stanovená občanským zákoníkem za škodu na zdraví.
NahoruTypy přepravy
Z hlediska předmětu přepravy občanský zákoník rozlišuje dva typy
přepravy. Jedná se o:
-
přepravu osob včetně jejich zavazadel,
-
přepravu nákladu s výjimkou zavazadel cestujících.
Těmto typům přepravy pak odpovídá i rozdělení výše uvedených dvou
typů smluv.
NahoruA. Smlouva o přepravě osob
NahoruZákladní definice
Smlouvou o přepravě osob vzniká cestujícímu, který za stanovené
jízdné použije dopravní prostředek, právo, aby ho dopravce přepravil do
místa určení.
Tento typ smlouvy je upraven pouze občanským zákoníkem, obchodní
zákoník podobný typ smlouvy neobsahuje. Jedná se tedy o takzvaný absolutní
neobchod – citovanou právní úpravou se budou řídit veškeré vztahy, které
vzniknou ze smlouvy o přepravě osob mezi dopravcem a cestujícím, bez ohledu na
to, zda je cestující podnikatel a cestu vykonává v souvislosti s podnikatelskou
činností.
NahoruSmluvní strany
Smluvní strany smlouvy o přepravě jsou tedy:
NahoruUzavření smlouvy
Smlouva je většinou uzavírána ústní formou. To však
neznamená, že by její uzavření v písemné podobě bylo v zásadě vyloučeno, avšak
bude se jednat o výjimečné případy, kdy bude s přepravcem sjednávána
individuální přeprava. Kromě výslovného uzavření smlouvy, může smlouva o
přepravě vzniknout i konkludentním jednáním cestujícího – například tím,
že nastoupí do prostředku městské hromadné dopravy (autobusu, tramvaje,
trolejbusu apod.). Tímto jednáním totiž cestující přistupuje na celý rozsah
poskytované služby a tedy i na podmínky, které jsou pro poskytnutí této služby
stanoveny nejen právními předpisy, ale též přepravními podmínkami dopravce.
Přesný okamžik vzniku smlouvy není určen v občanském zákoníku, ale
je určen v přepravních řádech, které se na jednotlivé typy dopravy
vztahují. Nejčastěji je okamžik uzavření smlouvy vázán na zakoupení
jízdenky či na okamžik vstupu do dopravního prostředku nebo dopravního prostoru
(to přichází v úvahu například v metru).
NahoruPovinnosti dopravce
Základní povinností dopravce je starat se při přepravě zejména o
bezpečnost a pohodlí cestujících. Při hromadné přepravě je dopravce povinen
umožnit cestujícím používání společenských kulturních zařízení. Podrobnosti,
jakým způsobem má dopravce tyto povinnosti splnit, jsou stanoveny přepravním
řádem. Asi nejvýznamnějším předpisem je vyhláška č. 175/2000 Sb., o přepravním
řádu pro veřejnou drážní a silniční dopravu.
NahoruPřeprava zavazadel cestujícího
Pokud se týká zavazadla, rozlišuje občanský zákoník dva druhy
přepravy:
-
přeprava zavazadla spolu s cestujícím a pod jeho dohledem
(takzvaná příruční zavazadla a spoluzavazadla),
-
přeprava zavazadla odděleně od cestujícího (takzvaná cestovní
zavazadla).
NahoruOdpovědnost dopravce za zavazadla
Co může být příručním zavazadlem, spoluzavazadlem a cestovním
zavazadlem, opět určují přepravní řády. Rozlišení zavazadel do těchto dvou
kategorií má význam zejména z hlediska odpovědnosti dopravce za škodu na
zavazadle či za jeho ztrátu. Zatímco za škodu na zavazadlech přepravovaných
společně s cestujícím či na věcech, které měl cestující u sebe, odpovídá
dopravce dle ustanovení o odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
dopravních prostředků (§
427 až 431 občanského zákoníku), tak za škodu způsobenou na
zavazadlech přepravovaných odděleně od cestujících odpovídá dopravce podle
ustanovení o odpovědnosti při nákladní dopravě.
NahoruŠkoda vyvolaná zvláštní povahou provozu
Odpovědnost dopravce za škodu na zavazadle přepravovaném spolu s
cestujícím nebo pod jeho dohledem vzniká pouze v případě, že škoda je vyvolaná zvláštní povahou provozu. Pokud by tedy byl důvod poškození zavazadla či
jeho ztráty jiný, nelze odpovědnost dopravce vyvodit.
Pan K. cestuje nočním vlakem z Brna do Pardubic. Při čtení knihy
si nevšimne, že mu někdo odcizil příruční zavazadlo.
NahoruVysvětlení k příkladu
Ve výše uvedeném případě nelze dovodit odpovědnost dopravce za
odcizení příručního zavazadla – ztráta zavazadla není vyvolána provozem
dopravního prostředku, nýbrž protiprávním jednáním třetí osoby.
NahoruLiberační důvody
Dopravci pak navíc svědčí některé liberační důvody, při
kterých se může odpovědnosti za poškození či ztrátu zavazadla zprostit i v
případech, kdy je škoda vyvolána zvláštní povahou provozu – dopravce je
oprávněn se odpovědnosti zprostit v případě, jestliže prokáže, že škodě nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze
požadovat.
Paní C. cestuje autobusem z Jihlavy do Brna. Cestou začala náhle
silná vichřice a autobus byl zasažen padajícím stromem.
NahoruVysvětlení k příkladu
Ve výše uvedeném příkladu je dopravce oprávněn se zprostit své
odpovědnosti za způsobenou škodu. Dopravce nemohl takovou záležitost, jako je
náhlá vichřice a pád stromu, předpokládat. O případy, při kterých se může
dopravce zprostit své odpovědnosti za škodu, se jedná zejména, pokud ke škodě
došlo působením přírodních sil, třetí osoby či zvířete.
NahoruŠkoda způsobená okolnostmi majícími původ v provozu
Výše uvedený liberační důvod však dopravce nemůže použít v
případech, kdy je škoda způsobena okolnostmi, které mají původ přímo v
provozu (například dojde ke škodě na zavazadle v důsledku dopravní nehody
nebo jiné události, která souvisí s provozem). Jde o okolnosti "uvnitř“
vlastního provozu, které souvisejí s organizací, řízením a realizací provozu.
Byla-li příčinou vzniku škody tzv. vnitřní škodní událost, nepřichází v úvahu
zproštění se odpovědnosti provozovatele bez ohledu na to, zda škodě mohlo či
nemohlo být zabráněno.
Pan J. cestuje z Brna do Prahy. Cestou postihla řidiče náhlá
srdeční příhoda, což způsobilo vážnou dopravní nehodu.
NahoruVysvětlení k příkladu
V tomto případě se dopravce nemůže své odpovědnosti zprostit, i
kdyby prokázal, že škodě nemohl zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí –
například, že pravidelně kontroloval zdravotní stav řidiče. Stejně by tomu bylo
v případě například náhlé technické závady.
NahoruZtráta dispozice se zavazadlem
Zvýšenou odpovědnost dopravce nese pro případ, že cestující
pozbyl při poškození (například v důsledku zranění) možnost své
zavazadlo opatrovat. V takovém případě dopravce odpovídá za škodu
způsobenou ztrátou či odcizením zavazadel přepravovaných spolu s cestujícím
nebo pod jeho dohledem, aniž by tato ztráta či odcizení byly vyvolány přímo
zvláštní povahou provozu dopravního prostředku.
Pan V. cestoval pravidelnou autobusovou linkou z Liberce do Prahy.
Cestou došlo k vážné dopravní nehodě autobusu. Pan V. byl těžce zraněn a musel
být převezen do nemocnice. Pan V. vezl jako příruční zavazadlo notebook. Ten po
nehodě někdo odcizil.
NahoruVysvětlení k příkladu
Pan V. v důsledku nehody ztratil kontrolu nad svým příručním
zavazadlem – notebookem.…