15.8.11.1
Pracovní doba a její rozvržení
Mgr. Jan Horecký
NahoruPracovní doba
Pracovní doba je jedna ze základních náležitostí úpravy každého
pracovněprávního vztahu, která se týká jak zaměstnance, tak zaměstnavatele.
Pracovní dobu lze vymezit jako časový úsek, v němž dochází k naplnění
pracovněprávního vztahu. Pracovní dobou je doba, v níž je zaměstnanec
povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a doba, v níž je zaměstnanec na
pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele. Během
pracovní doby je tak uplatňována dispoziční pravomoc zaměstnavatele, který je
oprávněn přidělovat zaměstnanci práci, a na druhé straně může legitimně
očekávat, že zaměstnanec bude přidělenou práci a pracovní úkoly svědomitě
plnit.
NahoruDoba odpočinku
Vedle pracovní doby je pak nutné ještě rozlišovat dobu odpočinku. Za dobu odpočinku je považována veškerá doba, která není pracovní dobou a
během které tedy nemá zaměstnavatel již oprávnění požadovat po svých
zaměstnancích plnění pracovních úkolů. Tato doba pak slouží především k
tělesné i duševní regeneraci zaměstnanců proto, aby mohli nadále odvádět v
pracovní době maximálně kvalitní práci. Vymezení doby odpočinku je pak důležité
především kvůli dalším aspektům úpravy pracovní doby, jako je např. maximální
délka pracovní doby apod.
Obecně tak tedy lze říci, že v pracovní době se realizují práva a
povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele, které jim vyplývají z platně uzavřené
pracovní smlouvy a pracovního poměru. Nicméně je důležité na tomto místě
upozornit, že se úprava pracovní doby obecně vztahuje primárně na pracovní
poměr, ovšem může se dotknout i práce konané mimo pracovní poměr na základě
dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti (viz závěrečná část
textu).
Podle zákoníku práce je tedy pracovní dobou doba, v níž je
zaměstnanec povinen pro zaměstnavatele vykonávat práci, a současně i doba, po
kterou je zaměstnanec připraven na výkon práce podle pokynů zaměstnavatele na
svém pracovišti. Zde je dobré upozornit na fakt, že pracovní dobou, za kterou
zaměstnanci náleží plná odměna za práci, je i ten časový úsek, po který
zaměstnanec fakticky pracovní úkoly nevykonává, ale současně se stále nachází
na svém pracovišti připraven k zahájení práce a plnění pracovních úkolů na
pokyn zaměstnavatele. Občas se lze setkat s tím, že zaměstnavatelé tuto dobu
mylně zařazují pod pojem pracovní pohotovost, za kterou zaměstnanci podle
jejich názoru nepřísluší odměna v plné, ale pouze v určité poměrné výši. Zde je
dobré upozornit všechny zaměstnavatele na fakt, že se tímto jednáním dopouštějí
porušování pracovněprávních předpisů, za které jim může být inspektorátem práce
uložena pokuta.
NahoruDélka a rozsah pracovní doby
Jak určování, tak délka pracovní doby je zcela v dispozici
zaměstnavatele, a to až na specifické výjimky. Jednu z těchto výjimek bezesporu
představuje maximální možná hranice pracovní doby. Z pohledu
zaměstnavatele a řádného dodržování pracovněprávních předpisů je na tomto místě
dobré upozornit, že z důvodu evidence pracovní doby a její kontroly je pak jako
základní jednotka pracovní doby považován jeden týden, tedy sedm na sebe
navazujících pracovních dnů, nikoliv kalendářní týden. Určení stanovené týdenní
pracovní doby pak má význam i z hlediska hodnocení určité práce jako práce
přesčasové.
NahoruStanovená týdenní pracovní doba
Délku a rozsah pracovní doby lze rozdělit do dvou kategorií, a to na
standardní pracovní dobu a pak na speciální pracovní dobu. Pod standardní
pracovní dobu spadá obecná maximální délka stanovené týdenní pracovní doby. Maximální délka stanovené týdenní pracovní doby zaměstnance činí 40
hodin týdně. Speciální pracovní doba pak z tohoto úhlu pohledu představuje
týdenní pracovní dobu určitých kategorií zaměstnanců, která je kratší než
obecná týdenní pracovní doba. To pak znamená, že délka stanovené týdenní
pracovní doby činí:
-
u zaměstnanců pracujících v podzemí při těžbě uhlí, rud a
nerudných surovin, v důlní výstavbě a na báňských pracovištích geologického
průzkumu 37,5 hodiny týdně,
-
u zaměstnanců s třísměnným a nepřetržitým pracovním režimem 37,5
hodiny týdně a
-
u zaměstnanců s dvousměnným pracovním režimem 38,75 hodiny
týdně.
Vymezení zákonem maximálně stanovené týdenní pracovní doby nabývá na
významu v okamžiku, kdy si zaměstnavatel se zaměstnancem nesjednají, popř.
zaměstnavatel ve vnitřním předpisu nebo jinak neurčí týdenní pracovní dobu. V
takovém případě se pak má za to, že zaměstnanec pracuje po zákonem stanovenou
týdenní pracovní dobu.
NahoruZkrácená vs. kratší týdenní pracovní doba
Samozřejmě, že může být u zaměstnavatele zavedena i kratší než
stanovená týdenní pracovní doba. Zde je však opět důležité po zaměstnavatelích
a zejména jejich personalistech a mzdových účetních požadovat důsledné
rozlišování toho, zda se bude jednat o tzv. kratší pracovní dobu, nebo tzv.
zkrácenou pracovní dobu.
Zavedení zkrácené týdenní pracovní doby znamená, že zaměstnavatel buď sám, vlastním rozhodnutím prostřednictvím vnitřního
předpisu, nebo prostřednictvím dohody s odborovou organizací, která bude
zanesena v kolektivní smlouvě, zkrátí týdenní pracovní dobu pod zákonem
stanovené maximum. Zkrácení týdenní pracovní doby je však obecně dovoleno
jenom zaměstnavatelům v soukromém sektoru, neboť zákoník práce zkrátit pracovní
dobu zaměstnavatelům veřejného sektoru (stát, územní samosprávný celek)
zakazuje. Možnost sjednat zkrácenou týdenní pracovní dobu pouze vnitřním
předpisem nebo dohodou s odborovou organizací pak mimo jiné znamená, že
sjednání zkrácené pracovní doby nemůže zaměstnavatel provádět
prostřednictvím individuálních pracovních smluv. Ujednání o zkrácené
pracovní době bez snížení mzdy by tak v pracovní smlouvě mělo být voleno tak,
aby mělo pouze informativní charakter. Z pohledu nároků zaměstnance pak při
zkrácení týdenní pracovní doby dochází pouze ke krácení pracovní doby, ale už
ne ke snížení mzdy (či platu), která by zaměstnanci normálně náležela za
standardní stanovenou týdenní pracovní dobu. Zkrácení týdenní pracovní doby tak
může zaměstnavatel využívat např. jako jeden ze zaměstnaneckých benefitů při
odměňování, nebo jako lákadel při nabírání nových zaměstnanců.
Od zkrácené pracovní doby pak tedy odlišujeme (a musíme důsledně
odlišovat) ještě kratší pracovní dobu. Kratší pracovní dobou je taková
pracovní doba, která nedosahuje zákonem stanoveného maxima pro týdenní pracovní
dobu. V praxi se pro kratší pracovní dobu vžil pojem kratší pracovní
úvazek. Kratší pracovní doba se na rozdíl od zkrácené pracovní doby
sjednává individuálně s konkrétním zaměstnancem, prostřednictvím pracovní
smlouvy. Za kratší pracovní dobu pak zaměstnanci náleží výše odměny, která je
přímo úměrná této sjednané kratší pracovní době. Předpokladem pro sjednání
kratší pracovní doby tak vždy je souhlasný projev vůle jak zaměstnance, tak
zaměstnavatele, který je většinou zanesen v pracovní smlouvě. Na požadavek
sjednání kratší pracovní doby tak obecně nemusí zaměstnavatel ani zaměstnanec
přistoupit, neboť na sjednání kratší pracovní doby nevzniká ani jedné straně
právní nárok.
Ale pozor, i zde jsou určité výjimky. Zákoník práce uvádí případy,
kdy je zaměstnavatel povinen na sjednání kratší pracovní doby přistoupit.
Požádá-li totiž např. zaměstnankyně nebo zaměstnanec pečující o dítě mladší než
15 let, těhotná zaměstnankyně nebo zaměstnanec, který prokáže, že převážně sám
dlouhodobě pečuje o osobu, která se podle zvláštního právního předpisu považuje
za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II (středně těžká
závislost), ve stupni III (těžká závislost) nebo stupni IV (úplná závislost), o
kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu stanovené týdenní pracovní doby,
je zaměstnavatel povinen vyhovět této žádosti, nebrání-li tomu vážné provozní
důvody. Proto, aby zaměstnavatel nemusel vyhovět tomuto požadavku, mu tak
postačuje, pokud uvede, že mu v jeho naplnění brání vážné provozní důvody.
Rizikem pak je pouze to, že by se zaměstnanec domáhal stanovení kratší pracovní
doby u soudu, kde by zaměstnavatel musel závažné provozní důvody prokazovat a
pokud by je prokázat nedokázal, tak by byl vystaven postihu za porušování
pracovních předpisů.
NahoruRozvržení a uspořádání pracovní doby
Hned na začátek je vhodné poznamenat, že určovat podobu rozvržení
pracovní doby je výsostné právo každého zaměstnavatele. Na druhou stranu je to
však i jeho povinnost, neboť zákoník práce zaměstnavateli ukládá povinnost
rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu. Podle základních zásad pracovního práva
má totiž zaměstnanec v pracovním poměru právo na přidělování práce v rozsahu
stanovené týdenní pracovní doby, s výjimkou kratší pracovní doby nebo konta
pracovní doby, jakož i na rozvržení pracovní doby před zahájením práce.
Obecně však tedy s pracovní dobou zaměstnance disponuje plně
zaměstnavatel, který určuje jak pracovní dobu, tak určuje i začátek a konec
směn. Pracovní doba by měla být zpravidla rozvržena do pětidenního
pracovního týdne, který by měl korespondovat s "pracovním“ kalendářním týdnem,
a při rozvržení pracovní doby by pak zaměstnavatel měl dbát i na to, aby bylo
toto rozvržení v souladu se zásadami bezpečné a zdraví neohrožující práce.
Z pohledu zaměstnavatele je pak významný fakt, že může po
zaměstnancích požadovat plné využití pracovní doby, tj. že je povinností
zaměstnance být na pracovišti připraven k výkonu práce od začátku až do konce
rozvržené a stanovené pracovní doby. Zaměstnanec je tedy povinen být na začátku
směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny. Směnou pak je
část týdenní pracovní doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen, na
základě předem stanoveného rozvrhu pracovních směn, odpracovat.
NahoruPracovní doba rozvržená do směn
Podle rozvržení pracovních směn v 24 po sobě jdoucích hodinách pak
lze rozlišit několik druhů pracovního režimu. Z pohledu směn tak může
zaměstnavatel organizovat pracovní dobu ve svém podniku do dvousměnného pracovního režimu, kdy se v průběhu 24 hodin na pracovišti vystřídají dvě
směny (pracovníci, skupiny pracovníků), popřípadě do třísměnného pracovního režimu, kdy se zaměstnanci prostřídají během 24 hodin na
pracovišti pravidelně ve třech směnách.
K tomu se pak dále vztahuje otázka rozvržení pracovní doby do
přetržitého nebo nepřetržitého pracovního režimu. Nepřetržitým pracovním
režimem je chápán provoz, který vyžaduje výkon pracovní činnosti neustále, tj.
během celých 24 hodin po sobě jdoucích a současně i během všech 7 dnů v týdnu.
Zavedení přetržitého nebo nepřetržitého režimu, podobně jako rozvržení pracovní
doby do dvou či třísměnného pracovního režimu vždy závisí na konkrétních
podmínkách v podniku zaměstnavatele, který si tam pomocí rozvržení pracovní
doby zajistí bezproblémový chod svého podniku.
NahoruRovnoměrné a nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Zaměstnavatel pak může zaměstnancům rozvrhnout pracovní dobu ve dvou
podobách, a to rovnoměrně, nebo nerovnoměrně. Při rovnoměrném rozvržení
pracovní doby zaměstnavatel rozvrhuje penzum pracovní doby do pracovních týdnů
prakticky totožně s tím, že délka směny nesmí při rovnoměrném rozvržení
pracovní doby nově taktéž přesáhnout 12 hodin denně. Naopak v případě, že
zaměstnavatel potřebuje zajistit chod podniku jinak, než rovnoměrně rozloženou
pracovní dobou, tj., bude potřebovat rozložit pracovní dobu a využívat
zaměstnance variabilně (ne stabilně 8 hodin denně), tak může přistoupit k tzv.
nerovnoměrnému rozvržení pracovní doby. Při nerovnoměrném rozvržení pracovní
doby je hodnocen limit stanovené týdenní pracovní doby v delším časovém úseku,
tzv. vyrovnávacím období. Průměrná týdenní pracovní doba bez práce přesčas
nesmí při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby na jednotlivé týdny v rozvrhu
směn přesáhnout stanovenou týdenní pracovní dobu za období, které může činit
nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích. Zaměstnavatel, u kterého působí odborová
organizace, se může prostřednictvím dohody s odborovou organizací domluvit a
stanovit v kolektivní smlouvě prodloužené vyrovnávací období, a to až na
dvojnásobek, tj., na 52 týdnů po sobě jdoucích. Na rozdíl od rovnoměrně
rozvržené pracovní doby tak může zaměstnavatel určit zaměstnancům i delší
pracovní směny, přičemž délka pracovní směny by neměla přesáhnout 12 hodin.
NahoruPružná pracovní doba
Specifickým způsobem rozvržení pracovní doby je tzv. pružná pracovní
doba. Při pružné pracovní době již nenese plnou zodpovědnost za organizaci
pracovní doby každého zaměstnance zaměstnavatel, ale částečně je organizace
pracovní doby přenesena i na bedra zaměstnance. Zaměstnavatel zde totiž
pouze vymezí určité období (tzv. základní pracovní doba), v kterém je
zaměstnanec povinen být zaměstnavateli k dispozici na pracovišti. Začátek a
konec pracovní směny v jednotlivých dnech si však zaměstnanec určuje sám v
rámci úseků, které mu musí zaměstnavatel předem určit (tzv. volitelná pracovní
doba). Fakticky vypadá tedy pružná pracovní doba tak, že mezi dva úseky volné
pracovní doby musí být vložen jeden úsek základní pracovní doby, přičemž
celková délka směny nesmí překročit 12 hodin. Průměrná týdenní pracovní doba
pak musí být nově naplněna podobně jako u nerovnoměrného rozvržení pracovní
doby ve standardním vyrovnávacím období, tj. v rámci 26, resp. po dohodě s
odborovou organizací i v rámci 52 týdnů. Příkladem může být stanovení směn v
některých volnějších profesích, kde nejsou zaměstnanci ve své práci přímo
vázáni na práci svých kolegů. Zaměstnavatel např. stanoví první volitelnou
pracovní dobu od šesti do devíti hodin, následovat bude základní pracovní doba
od devíti (ráno) do dvou hodin (odpoledne) a pak druhá volitelná pracovní doba
od dvou do pěti hodin (odpoledne).
Z hlediska odměňování je pak dobré poukázat i na hodnocení pružné
pracovní doby ve vztahu k překážkám v práci. Při uplatnění pružné pracovní doby
se překážky v práci na straně zaměstnance posuzují jako výkon práce jenom v té
části, v které zasáhly do zaměstnavatelem stanovené základní pracovní doby. V
té části, v které zasáhly pouze stanovenou volitelnou pracovní dobu, se
překážky v práci za výkon práce nepovažují, nicméně jsou považovány za
omluvenou absenci na pracovišti bez nároku na náhradu mzdy. Na straně
zaměstnavatele se pak překážky v práci považují za výkon práce vždy, pokud
zasáhly do směny zaměstnance, a to za každý jednotlivý den.
NahoruKonto pracovní doby
Specifickým způsobem rozvržení pracovní doby je tzv. konto
pracovní doby. Konto pracovní doby představuje poměrně nový institut
pracovního práva (flexibilní formy výkonu pracovní činnosti), kterým má být
umožněno zaměstnavatelům poměrně pružně reagovat na měnící se potřebu práce v
závislosti na počtu jejich zakázek, resp.…