7.9.4 Osvětlování přechodů pro chodce
V poslední době se ve velkém osvětlují přechody pro chodce. Ve
valné většině případů se tak děje špatně. Často se osvětlení na přechodu stává
rizikovým prvkem, neosvětlený přechod by byl bezpečnější.
Nahoru Hlavní smysl osvětlování
Ono se totiž zapomíná na hlavní smysl osvětlování přechodů.
Důvodem není vidět přechod, důvodem je vidět chodce. Pokud ho přijíždějící
řidič nevidí, tak osvětlení postrádá smysl. Maximálně je dobré k tomu, aby
přecházející viděl, kam šlape nebo do čeho (obr. 1).
Obrázek 1: Chodec osvětlený tak, že jeho jas se shoduje s jasem
pozadí. Postava splývá s pozadím. Řidič nemá šanci chodce vidět
Takové přechody jsou až životu nebezpečné. Chodec vstupuje na
osvětlený přechod. Celkem logicky se pak domnívá, že ho vidí i řidič. Takže v
klidu přechází, automobil považuje za dostatečně vzdálený. Na druhé straně
šofér vidí prázdný přechod. Spěchá, tak zrychlí. Chodec i řidič pochopí svůj
omyl v okamžiku, kdy už není řešení. Je lépe přechod neosvětlovat vůbec (obr.
2), než špatně.
Obrázek 2: Chodec může být na neosvětleném přechodu často vidět
lépe než na špatně osvětleném
Existují dva způsoby, jak chodce na přechodu zdůraznit, zajistit,
aby byl viditelný.
Nahoru Negativní kontrast
Negativní kontrast je první z možností (obr. 3). V tomto
případě je chodec vidět jako tmavá postava (až silueta) na světlém pozadí.
Tohoto efektu se dosáhne někdy tím, že se neudělá vůbec nic. To tenkrát, když
je vhodná geometrická konstelace přechodu a osvětlení. Svítidlo, které je
dostatečně daleko za přechodem, zvyšuje jas vozovky, a tak se promítá obraz
chodce jako tmavá silueta (v ideálním případě) na světlém pozadí.
Obrázek 3: Negativní kontrast – chodec je tmavší než
pozadí
Pokud k tomuto úkazu nedojde „přirozenou“ cestou, tak se musí za
přechod umístit doplňkové osvětlení. Podle národního dodatku evropské normy ČSN EN 13201-2 /Z1 lze dobrého výsledku dosáhnout tak, že se před a za
osu přechodu umístí svítidla ve vzdálenosti své výšky nad vozovkou (obr.
4).
Obrázek 4: Princip vytvoření negativního kontrastu na přechodu,
svítidla jsou umístěna za přechodem ve vzdálenosti své výšky (nevyplněná
svítidla)
Nahoru Pozitivní kontrast
Pozitivní kontrast je druhou možností (obr. 5). Při jeho
použití je chodec vidět jako světlá postava na tmavém pozadí. Zde se již
kýženého jevu nedosáhne vhodným umístěním přechodu. Je nutné přechod, resp.
chodce na něm, přisvětlit samostatným systémem. Základní řešení se provádí
pomocí svítidel umístěných před přechodem (z pohledu přijíždějícího vozidla –
obr. 6).
Obrázek 5: Pozitivní kontrast – chodec je světlejší než
pozadí
Obrázek 6: Princip vytvoření pozitivního kontrastu. Přesnou
pozici svítidel je nutné stanovit výpočtem. Rozhodně to není na hraně přechodu,
jak je v drtivé většině případů vidět
Pokud se umístí svítidlo přímo na hranu přechodu, tak potom světlo
dopadá především na temeno hlavy procházejícího. Přitom podstatné je osvětlit
jeho bok pozorovaný přijíždějícím šoférem. Jsou k vidění i „originální“ řešení,
kdy jsou svítidla umístěna na zadní hraně.
S umístěním svítidel se traduje také další mýtus. Totiž, že
svítidlo má být ve výšce šest metrů nad úrovní přechodu (ta nemusí být shodná s
úrovní vozovky – nezapomeňte na 3D přechody). Může být docela klidně výše (ale
pak pravděpodobně i s větším odstupem před přechodem). Oněch šest metrů je
minimum, to proto, že neomezuje výšku průjezdního profilu.
Zrak je schopen rozlišit pouze objekty, které se liší jasem nebo
barvou, když je mezi nimi nějaký kontrast. S klesajícím adaptačním jasem klesá
také schopnost rozlišit objekty s malým kontrastem oproti okolí. Za jasného dne
je oko schopno rozpoznat kontrast 1:1,01. Za noci, při relativně slabém
osvětlení, jaké je na komunikacích, je potřebný mnohem větší kontrast. Za
dostatečný lze považovat kontrast 1:3.
Pokud tedy bude kontrast chodce a pozadí, pro zjednodušení jas
vozovky, v poměru 3:1, tak bude chodec téměř jistě vidět. V případě negativního
kontrastu platí totéž, byť obráceně. Je nutný kontrast 1:3.
Nahoru Použít pozitivní nebo negativní kontrast
Při rozhodování, zda použít pozitivní nebo negativní kontrast pro
zvýraznění chodce na přechodu, je třeba vzít v úvahu nejen úroveň osvětlení
komunikace, ale i okolí. To se v současné době zhusta neděje. Panuje obecný
názor, žel špatný, že přisvětlení přechodu je vždy přínosné. Pozorovatel se
nechá ošálit tím, že opravdu vidí přechod lépe, než kdyby nebyl osvětlený.
Ovšem, jak jsem se již zmínil, rozhodující je vidět chodce. A ten nemusí být za
určitých okolností viděn. To tehdy, když je přechod přisvětlen špatně.
Dále se budu zabývat jen pozitivním kontrastem. To znamená, že je
chodec osvětlen ze strany přijíždějícího vozidla tak, aby byl viděn jako světlý
objekt na tmavém pozadí. Je tedy třeba chodce přisvětlit tak, aby jeho jas byl
přibližně trojnásobný oproti jasu pozadí LP. Protože se lépe
počítá a měří osvětlenost, tak byl odvozen vztah pro osvětlenost ECH chodce. Ten má tvar:
kde ρ je činitel odrazu chodce.
Stanovit činitel odrazu chodce je prakticky nemožné. Mladá dáma
oblečená do bílé sukénky a blůzky bude velmi jasná i při malých osvětlenostech.
Naopak městský švihák v černém obleku bude tmavý i při vysokých intenzitách
osvětlení. Na inteligentní systém, který by vyhodnotil průměrný činitel odrazu
chodce chystajícího se přejít na druhý chodník, si ještě dlouho počkáme, pokud
někdy vůbec takový bude (a jak si poradí, když k přechodu přijde švihák s onou
mladou dámou?).
Nezbývá, než se uchýlit k průměrné hodnotě. Zde se nabízí využít
výzkumu, který byl proveden v souvislosti s hledáním algoritmu pro automatické
nastavení expozice u fotoaparátů. Průzkum ukázal, že v průměru nás obklopuje
svět, který je šedý a odráží 18 % světla, které na něj dopadá. Dost depresivní
zjištění.
Je tady zřejmé, že není jiné řešení, než počítat s průměrně
šedivým světem i v případě návrhu přisvětlení chodce na přechodu. Mé doporučení
– nechoďte v noci za funebráky. Pokud musíte, tak si v tom případě vyšlápněte s
onou krasavicí. Ovšem buďte nezdvořilí, veďte ji po své levici – do poloviny
přechodu. Pak se s omluvou vraťte ke slušnému vychování. Slečna bude zářit
(nejen nadšením nad návratem vaší galantnosti), a tím zajišťovat bezpečný
přechod.
Pro činitel odrazu 18 % jsou pomocí uvedeného vztahu stanoveny
úrovně osvětlení pro různé adaptační jasy (tab. 1).
Tabulka 1: Udržovaná průměrná svislá osvětlenost
Dříve, než se dostanu k vysvětlení, co to je základní a doplňkový
prostor, tak se musím pozastavit u adaptačního jasu. Pro zjednodušení jsou v
tabulce použity jasy vlastní komunikace. Samozřejmě, že vliv na jeho velikost
má nejen její jas, ale také jas okolí. To je třeba vzít v úvahu při volbě
úrovně osvětlení. Je-li jas okolí vysoký, tak je mnohdy celkem na místě
rozhodnutí přechod neosvětlovat. Proto je také v prvé řádce tabulky rozhodnutí,
že se přisvětlení nezřizuje. V případě, že bude okolí jasné a projektant
usoudí, že je třeba chodce přisvětlit, pak je vhodné použít úroveň osvětlení o
stupeň vyšší, než jaký by byl podle udržované hodnoty jasu (osvětlenosti)
vozovky.
V tabulce je též sloupec s udržovanou osvětleností komunikace
(horizontální), to proto, že je jednak osvětlenost snadněji měřitelná, jednak z
toho důvodu, že je často projektantovi známé zatřídění komunikace do skupiny
tříd osvětlení CE, nikoliv ME.
Prostory, kde se požadované hodnoty svislé osvětlenosti
předepisují, jsou dvojí. Základní prostor je část přechodu, kde je možné, že
dojde ke střetu chodce a vozidla. Je to ve většině případů celý vlastní
přechod.
Doplňkový prostor je v tomto případě nástupní, resp. výstupní,
oblast, která je mimo vozovku, obvykle na chodníku. Je to pásmo široké stejně
jako vlastní přechod a „dlouhé“ jeden metr.
Příklady takových přechodů jsou uvedeny na obrázku č. 7.
Obrázek 7: Posuzovaný prostor: A = základní; B = neprodloužený
doplňkový. Analogicky platí pro jednosměrnou pozemní komunikaci, případně
jednosměrnou pozemní komunikaci s více jízdními pruhy
V případě, že je přechod nějakým způsobem zkrácen, pak je
doplňkový prostor dlouhý jeden metr jen na chodníku, ve vozovce se tento
prostor prodlužuje na tři metry. Takto prodloužený prostor se váže k té části
přechodu, která se nachází na vlastní vozovce, ale je již v protisměru z
pohledu řidiče přijíždějícího k přechodu.
Prodloužený doplňkový prostor se používá pouze v tom případě,
že je chodec nějakým způsobem uprostřed komunikace chráněn! Může to být
střední dělící pás nebo betonové bloky uprostřed vozovky. Přestože lze
předpokládat, že se chodec rozhlédne, než bude pokračovat v další cestě, přece
je dobré, když je přiměřeně rozlišitelný již v místech, kdy se k onomu
ochrannému prvku blíží. Řidič má informaci o pohybu na přechodu a zpozorní.
Může pak lépe reagovat v případě, kdyby chodec bezmyšlenkovitě pokračoval v
přecházení. Právě pro případy, kdy chodec přechází zleva, je důležité jeho
rozpoznání. Levá strana je kritičtější. Například proto, že na tuto stranu je
výhled omezen okenním sloupkem, z tohoto směru přicházejí oslňující paprsky
světlometů protijedoucích vozidel. Příklady prodloužených doplňkových prostorů
jsou na obr. 8. a 9.
Obrázek 8: Posuzovaný prostor se středním dělicím pásem nebo
ochranným ostrůvkem: A = základní; B = neprodloužený doplňkový; B‘ =
prodloužený doplňkový. Platí pro směr jízdy zleva. Pro opačný směr je situace
analogická
Obrázek 9: Posuzovaný prostor s více jízdními pruhy se středním
dělicím pásem nebo ochranným ostrůvkem: A = základní; B = neprodloužený
doplňkový; B‘ = prodloužený doplňkový. Platí pro směr jízdy zleva. Pro opačný
směr je situace analogická
Osvětlení doplňkového prostoru je o jeden stupeň řady osvětleností
nižší, než je osvětlení hlavního prostoru. Samozřejmě neuškodí, když projektant
navrhne osvětlení doplňkového prostoru na stejné úrovni, jako je osvětlen
hlavní.
Osvětlenost se počítá a měří v síti kontrolních bodů, které jsou
rozmístěny podle běžných zvyklostí (obr. 10). Jejich výška nad úrovní přechodu
je neobvyklých 90 centimetrů.
V příčném směru přechodu (S) se volí tři řady kontrolních bodů
vzdálených od sebe 1/3 šířky přechodu a vzdálených od hrany přechodu polovinu
této rozteče, tedy 1/6 šířky přechodu. V jednotlivých příčných řadách se v
základním prostoru umisťují analogicky tři výpočtové body vztažené k šířce
každého jízdního pruhu. Stejně se dělí i prodloužený jízdní pruh. V doplňkovém
prostoru se umisťuje pouze jeden výpočtový bod v každé řadě. Viz obr. 9. Při
výpočtu se zanedbává stínění způsobené například dělicím ostrůvkem, při měření
se takto zastíněný bod neuvažuje. Stejně se vynechává i v případě posuzování
správnosti výpočtu. Pak se ovšem i ve výpočtu tento bod zanedbává a
kvalitativní i kvantitativní parametry se přepočtou bez takového bodu.
Obrázek 10: Kontrolní body výpočtu a měření, příčné řady
kontrolních bodů; S = šířka přechodu, JP = (průměrná) šířka jízdního pruhu, DP
= délka neprodlouženého doplňkového prostoru, PP = délka prodlouženého
doplňkového prostoru
Kvalitativním parametrem je podélná a celková rovnoměrnost
osvětlení.
Podélná rovnoměrnost svislé udržované osvětlenosti (rovnoměrnost v
příčném směru) je chápána jako nejhorší poměr minimální a maximální svislé
osvětlenosti v jednotlivých příčných řadách výpočtových, resp. kontrolních míst
jednotlivých prostorů. Nesmí být horší než 0,2. V doplňkovém prostoru se
vyhodnocuje pouze tehdy, když se jedná o prodloužený doplňkový prostor.
Celková rovnoměrnost svislé udržované osvětlenosti je poměr
minimální a průměrné svislé osvětlenosti v jednotlivých prostorech. Nesmí být
horší než 0,4.
V doplňkovém prostoru se vyhodnocuje pouze tehdy, když se jedná o
prodloužený doplňkový prostor.
Poněkud složitější situace nastává v případě dlouhých přechodů.
Existují rozbory, ze kterých vyplývá, že běžné přechody o dvou jízdních pruzích
jsou schopny správně osvětlit prakticky všechna svítidla, která jsou dostupná
na našem trhu. Pokud jsou alespoň trochu kvalitní. Samozřejmě, že míním
svítidla určená pro osvětlování přechodů (o jejich základních vlastnostech
dále).
Pokud jde o přechody delší, obvykle s větším počtem jízdních pruhů
než dva, tak se nabízí hned několik řešení:
-
Použití opravdu kvalitního svítidla. Třeba to z obrázku 11.
Svítidlo opravdu nemusí být ve výšce 6 metrů. Toto svítidlo dokáže osvětlit
přechod dlouhý 12 metrů z výšky 8 metrů, a to pro nejnáročnější třídu osvětlení
(odpovídá ME2, pro ME1 se přechody neosvětlují). Příklad výpočtu je v tabulkách
2a, 2b a 2c. Dokázalo by nejspíš osvětlit i delší, ale to bych si s tím musel
„hrát“ déle než mi čas dovolil v době před uzávěrkou této aktualizace.
Obrázek 11: Svítidlo schopné bez problémů osvětlit přechod
dlouhý 12 metrů (jistě by dokázalo osvětlit i přechod delší – svítidlo Siteco
SR200)
Tabulka 2a – Příklad výpočtu 12m dlouhého přechodu –
osvětlenost v kontrolních místech ECH (lx)