15.7.10.5
Daňová kontrola podle daňového řádu
Ing. Zdeněk Morávek
S účinností od 1. 1. 2011 byl zákon o správě daní a poplatků (zákon
č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů) nahrazen daňovým řádem (zákon č.
280/2009 Sb., v platném znění). Daňová kontrola jako jeden z postupů při správě
daní je upravena v § 85 až § 88 daňového řádu. Vzhledem k tomu, že se jedná o
jednu z nejdůležitějších částí daňového řízení a současně o oblast, ve které
vzniká velké množství sporů a nejasností mezi správci daně a daňovými subjekty,
je vhodné se daňové kontrole věnovat blíže.
NahoruCíl daňové kontroly
Daňová kontrola je jedním ze zásadních postupů správce daně v
daňovém řízení. Cíl daňové kontroly zcela nepochybně koresponduje s cílem
správy daní, kterým je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení
jejich úhrady (§ 1 odst. 2 daňového řádu).
NahoruPředmět daňové kontroly
Předmětem daňové kontroly jsou daňové povinnosti, tvrzení daňového
subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně
vztahující se k jednomu daňovému řízení. To znamená, že předmětem daňové
kontroly bude konkrétní daň a konkrétní zdaňovací období.
NahoruKde se provádí daňová kontrola
Daňová kontrola se provádí u daňového subjektu nebo na místě, kde
je to vzhledem k účelu kontroly nejvhodnější. Je možné konstatovat, že
prioritní by měla být dohoda správce daně a daňového subjektu o místě provedení
kontroly. Pokud se ale nedohodnou, daňový řád předpokládá, že daňová kontrola
by měla být prováděna u daňového subjektu. S tím souvisí povinnost daňového
subjektu zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly.
Zajímavostí je, že nesplnění této povinnosti nelze sankcionovat pořádkovou
pokutou (§ 247 odst. 2 daňového řádu), pravděpodobně to ale bude mít za
následek stanovení místa daňové kontroly v sídle správce daně.
Správce daně předmět daňové kontroly prověřuje ve vymezeném rozsahu,
tento rozsah je odvozen od předmětu kontroly. Rozsah daňové kontroly lze v
jejím průběhu upřesnit postupem pro její zahájení, tedy sepsáním příslušného
protokolu (viz dále).
NahoruVíce daňových řízení
Daňovou kontrolu lze provádět společně pro více daňových řízení
týkajících se jednoho daňového subjektu, správce daně tedy není omezen
prováděním kontroly pouze na jedno daňové řízení. Dokonce platí, že daňová
kontrola může být na více daňových řízení rozšířena i v průběhu již prováděné
daňové kontroly. To tedy znamená, že pokud bude např. prováděna kontrola daně z
příjmů za rok 2009, správce daně může v průběhu této kontroly rozšířit předmět
této kontroly také např. o silniční daň za rok 2009, nebo o daň z příjmů na rok
2010 atd. Příslušná úprava je obsažena v § 85 odst. 4 daňového řádu.
NahoruOpakování daňové kontroly
Velmi důležitou úpravou, která v daňovém řádu reaguje na předchozí
judikaturu, je přesné vymezení podmínek, za kterých lze opakovat daňovou
kontrolu, tedy daňovou kontrolu, která se týká skutečností, které již byly
v souladu s vymezeným rozsahem kontrolovány. Problematika opakovaných daňových
kontrol byla častým předmětem sporů správců daně s daňovými subjekty. V souladu
s § 85 odst. 5 daňového řádu lze daňovou kontrolu opakovat pouze ze dvou
důvodů:
-
pokud správce daně zjistí nové skutečnosti nebo důkazy, které
nemohly být bez zavinění správce daně uplatněny v původní daňové kontrole a
které zakládají pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti dosud
stanovené daně nebo tvrzení daňového subjektu. Novými skutečnostmi nebo
důkazy jsou podle judikatury Nejvyššího správního soudu ČR (např. 2 Afs
149/2005-54) skutková zjištění, která v době rozhodování nemohla být v řízení
uplatněna bez zavinění účastníka podávajícího návrh. Tyto skutečnosti nebo
důkazy v době řízení tedy nutně existovaly, ale účastník je buď neznal, nebo
nemohl použít. Za novou skutečnost nelze považovat skutečnosti nastalé až po
proběhlém řízení ukončeném pravomocným rozhodnutím. Bude-li se jednat o nové
skutečnosti nebo důkazy, které v době prováděné daňové kontroly ještě
neexistovaly, nemůže to být důvodem pro opakování daňové kontroly.
Další podmínkou je, že důvodem neuplatnění této nové
skutečnosti nebo důkazu není zavinění správcem daně, to znamená, že správce
daně nemohl mít možnost tuto novou skutečnost či důkaz obstarat již při první
daňové kontrole. Je zřejmé, že tímto směrem je možné postupovat při případné
obraně proti opakované daňové kontrole.
Poslední podmínkou potom je, že tyto nové skutečnosti
zakládají pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti dosud
stanovené daně nebo tvrzení daňového subjektu. Nová zjištění tak musí vzbuzovat
oprávněný dojem, že daň nebyla stanovena správně, jinak opět není možné k
opakování daňové kontroly přistoupit. I tady je cesta pro možnou obranu.
Jistě není bez zajímavosti, že tato úprava byla v zákoně o
správě daní a poplatků jednou z podmínek pro obnovu řízení (§ 54 odst. 1 písm.
a) ZSDP), a tak by na tuto úpravu měla být aplikovatelná ustálená judikatura
vážící se k tomuto ustanovení.
-
druhým důvodem je skutečnost, že daňový subjekt učiní úkon,
kterým mění svá dosavadní tvrzení, bude se tedy jednat o podání dodatečného
daňového přiznání ze strany daňového subjektu. Je to vcelku logická úprava,
která má zachovat možnost správci daně reagovat na změnu v tvrzení daňového
subjektu. Správce daně by měl ale zvážit, zda je vůbec nutné se touto změnou
tvrzení zabývat, a pokud ano, zda nepostačí forma místního šetření.
Jestliže by nedošlo k naplnění ani jednoho z těchto důvodů,
správce daně není oprávněn daňovou kontrolu opakovat a tato kontrola by byla
kontrolou nezákonnou.
V obou případech je možné provádět daňovou kontrolu pouze v rozsahu
odpovídajícím těmto důvodům a správce daně musí daňový subjekt při zahájení
kontroly s těmito důvody seznámit. Je tomu tak mimo jiné proto, aby měl daňový
subjekt možnost kontroly, zda je opakování daňové kontroly legitimní, a
případně se proti tomuto postupu účelně bránit.
NahoruZahájení a ukončení daňové kontroly
Mimořádně důležité je přesně vymezit okamžik, kdy byla daňová
kontrola zahájena. Jak vyplývá z ustanovení § 87 odst. 1 daňového řádu, daňová kontrola je zahájena prvním úkonem správce daně vůči daňovému
subjektu, při kterém je vymezen předmět a rozsah daňové kontroly a při kterém
správce daně začne zjišťovat daňové povinnosti nebo prověřovat tvrzení daňového
subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení
daně. Z toho tedy vyplývá, že aby daňová kontrola byla skutečně zahájena,
musí být splněny 3 podmínky:
-
správce daně musí učinit vůči daňovému subjektu nějaký úkon,
-
při tomto úkonu vymezí předmět a rozsah daňové kontroly,
-
správce daně začne fakticky zjišťovat daňovou povinnost nebo
prověřovat okolnosti správného zjištění a stanovení daně.
Zejména třetí podmínka je ochranou daňového subjektu proti
formálnímu zahájení daňové kontroly, které má za cíl pouze přerušit běh lhůty
pro stanovení daně, zpravidla těsně před jejím marným uplynutím.
Pokud se správci daně nepodaří splnit všechny tři podmínky najednou,
např. sepíše protokol o zahájení daňové kontroly, vymezí v něm rozsah a předmět
kontroly, ale kontrolu fakticky provádět nezačne, potom je kontrola zahájena až
okamžikem splnění všech podmínek, tedy té poslední. Z toho lze dovodit, že aby
správce daně mohl začít zjišťovat daňovou povinnost a správné stanovení daně,
musí mít na základě čeho toto zjišťovat. Kontrola tak nemůže být zahájena
dříve, než daňový subjekt správci daně předá požadované doklady, účetní sestavy
apod. Je ale pravdou, že stejně tak bude pravděpodobně možné za okamžik
zahájení daňové kontroly považovat okamžik, kdy správce daně začne daňovému
subjektu klást otázky, kdy za účelem kontroly provede prohlídku prostor
daňového subjektu atd. Nelze tedy přesně a jednoznačně vymezit, jakými úkony
bude daňová kontrola fakticky zahájena.
Okamžik zahájení daňové kontroly je mimořádně důležitým okamžikem ve
vztahu k právům a povinnostem daňového subjektu. Jakmile je totiž zahájena
daňová kontrola, daňový subjekt není oprávněn podat dodatečné daňové
přiznání, tato skutečnost vyplývá z § 141 odst. 6 daňového řádu. Podle této
úpravy dodatečné daňové přiznání nebo dodatečné vyúčtování není přípustné k
dani, která je předmětem probíhající daňové kontroly. Ovšem toto omezení se
týká pouze těchto daní a těch zdaňovacích období, která jsou předmětem
kontroly, tyto skutečnosti musí být uvedeny v protokolu o zahájení daňové
kontroly. V ostatních případech nic nebrání tomu, aby bylo daňové přiznání
podáno.
Druhou významnou skutečností související s okamžikem zahájení daňové
kontroly je potom obnova běhu prekluzivní lhůty v souladu s § 148 odst.
3 daňového řádu. Pokud byla před uplynutím lhůty pro stanovení daně zahájena
daňová kontrola, podáno řádné daňové tvrzení nebo oznámena výzva k podání
řádného daňového tvrzení, běží lhůta pro stanovení daně znovu ode dne, kdy byl
tento úkon učiněn.
K problematice zahájení daňové kontroly je ještě vhodné doplnit, že
daňový řád nevyřešil otázku, zda správce daně může zahájit daňovou kontrolu
pouze tehdy, pokud má správce daně konkrétní pochybnosti o správnosti daňových
tvrzení daňového subjektu, a pokud ano, zda je povinen je daňovému subjektu
sdělit. Tuto úpravu daňový řád neobsahuje a v tomto směru velmi příznivý nález
Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 1835/07 ze dne 18. 11. 2008 se následně ukázal
jako ojedinělý a judikatura se tímto směrem nevydala. Daňový řád tuto úpravu
neobsahuje, v praxi proto uplatňována ze strany správců daně nebude.
Až teprve, pokud daňový subjekt neumožní správci daně daňovou
kontrolu zahájit, tj. například nedostaví se na dohodnuté jednání či se jinak
vyhýbá zahájení, ale i např. nepředá požadované doklady, může k tomuto být
správcem daně vyzván. Správce daně tak má v rukou konkrétní institut, jak si
zahájení daňové kontroly vymoci. Ve výzvě správce daně stanoví místo
zahájení daňové kontroly (to ale nemusí být shodné s místem provádění této
kontroly), její předmět a lhůtu, jejíž běh počíná dnem doručení, ve které je
daňový subjekt povinen správci daně sdělit den a hodinu v rámci úředních hodin
správce daně, kdy je připraven k zahájení daňové kontroly. Tuto lhůtu nelze
prodloužit. Toto jsou tedy povinné náležitosti této výzvy, jak je vymezuje § 87
odst. 3 daňového řádu, ale rozhodně by měl správce daně do výzvy uvést i
požadované podklady, které vyžaduje k zahájení daňové kontroly, aby mohl vůbec
kontrolu fakticky zahájit. Jak jsem uvedl výše, pokud nemá co kontrolovat,
nemohou být naplněny všechny podmínky pro její zahájení.
Co se týká výše uvedené lhůty, ustanovení § 87 odst. 4 daňového řádu
zamezuje obstrukčnímu jednání daňového subjektu tím, že uvedený den, kdy je
daňový subjekt připraven k zahájení daňové kontroly, musí nastat nejpozději
patnáctý den ode dne uplynutí lhůty uvedené ve výzvě a musí být sdělen správci
daně nejméně 3 pracovní dny před navrhovaným termínem zahájení daňové
kontroly.
K zachování lhůty potom blíže § 35 odst. 1 daňového řádu, ze kterého
mimo jiné vyplývá, že lhůta je zachována, pokud je poslední den lhůty podána k
poštovní přepravě příslušná zásilka.
Pokud daňový subjekt bez vážných důvodů výzvě nevyhoví anebo
neumožní ve sděleném termínu daňovou kontrolu zahájit a následně provést, může
správce daně stanovit daň podle pomůcek nebo daň sjednat a postupovat tak
podle § 98 daňového řádu, protože nelze stanovit daň dokazováním.
Důležité je tak si uvědomit, že daňový řád nespojuje s nečinností
daňového subjektu fikci zahájení daňové kontroly. Buď je daňová kontrola řádně
zahájena, nebo pokud se to nepodaří, přechází správce daně na pomůcky nebo
sjednání daně.
NahoruPráva a povinnosti při daňové kontrole
Další důležitou oblastí související s daňovou kontrolou jsou práva a
povinnosti, které má daňový subjekt při daňové kontrole, úprava je obsažena
v § 86 daňového řádu. Daňový subjekt je v prvé řadě povinen správci daně
umožnit zahájení a provedení daňové kontroly. Mezi další povinnosti daňového
subjektu patří:
-
zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly,
vhodnost míst a podmínek potom posuzuje správce daně, který daňovou kontrolu
provádí,
-
poskytnout nezbytné informace o vlastní organizační struktuře, o
pracovní náplni jednotlivých útvarů, o oprávněních jednotlivých zaměstnanců
nebo jiných osob zajišťujících jeho činnost a o uložení účetních záznamů a
jiných informací. Splnění této povinnosti má správci daně zajistit dostatek
informací o daňovém subjektu, aby mohla být daňová kontrola účelně
provedena,
-
předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení, a to
zejména z toho důvodu, aby unesl důkazní břemeno ve smyslu ustanovení § 92
odst. 3 daňového řádu, podle kterého daňový subjekt prokazuje všechny
skutečnosti, které je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném
daňovém tvrzení a dalších podáních,
-
umožnit jednání s kterýmkoliv svým zaměstnancem nebo jinou
osobou, která vykonává jeho činnosti,
-
nezatajovat důkazní prostředky, které má k dispozici, nebo o
nichž je mu známo, kde se nacházejí. Ovšem je otázkou, jak tuto úpravu hodnotit
v souvislosti s čl. 37 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle kterého
má každý právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního
stíhání sobě nebo osobě blízké. S tím také souvisí zásada, podle které nelze
daňový subjekt postihnout za to, že ve věci vlastní daňové povinnosti nebude
pravdivě vypovídat a nic nezamlčovat.
Kromě toho z ustanovení § 86 odst. 4 daňového řádu vyplývá, že
správce daně má při provádění daňové kontroly pravomoci jako při místním
šetření. Daňový subjekt je tedy kromě výše uvedeného povinen:
-
poskytnout všechny přiměřené prostředky a potřebnou součinnost k
účinnému provedení daňové kontroly,
-
zapůjčit správci daně jím vyžádané doklady a další věci nezbytné
pro správu daní i mimo své prostory,
-
umožnit správci daně vyžádat si nebo odebrat pro účely bližšího
posouzení nebo expertizy vzorky věcí.
Naproti tomu má daňový subjekt, u něhož je daňová kontrola
prováděna, také přesně vymezená práva, a to:
-
být přítomen jednání se svými zaměstnanci nebo dalšími osobami,
které vykonávají jeho činnosti; smyslem je samozřejmě to, aby měl možnost
kontroly, že toto jednání probíhá řádně, a na výsledky tohoto jednání případně
reagovat či je doplnit. Aby…