15.6.2.3.1
Vzory pro stavební praxi
NahoruStavební právo
Otázka stavebnictví, či výstavby, bývá považována za problematiku,
jež tvoří předmět tzv. stavebního práva. Stavební právo přesto není považováno za samostatné právní odvětví. Otázce výstavby je totiž
věnována pozornost ze strany různých již existujících právních odvětví.
Stavební právo jako takové se pouze snaží o komplexní náhled na problematiku
výstavby.
Teorie stavební právo tradičně člení na tzv. soukromé
stavební právo a veřejné stavební právo. Tímto komplexním přístupem
teorie je zajištěn potřebný náhled na problematiku stavební činnosti ve všech
relevantních souvislostech, které s ní úzce souvisejí a umožňují tak poznat
oblast "stavebnictví“ ve všech jeho významových a pojmových
souvztažnostech.
NahoruVeřejné stavební právo
Veřejné stavební právo upravuje tu oblast společenských vztahů,
která souvisí s výkonem veřejné správy na úseku územního plánování a
stavebního řádu. Její jádro a základní pramen právní úpravy představuje zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "stavební zákon“). Kromě toho ještě problematika tzv. veřejného
stavebního práva nalézá svůj odraz např. v zákoně č. 184/2006 Sb., o
vyvlastnění, ve znění pozdějších předpisů, přičemž z hlediska právní síly
jednotlivých předpisů na nižší úrovni jsou to zejména prováděcí vyhlášky příslušných orgánů.
Veřejné stavební právo se zabývá právní regulací stavebnictví a
činností s výstavbou souvisejících v rámci výkonu veřejné správy a činností
příslušných správních orgánů na tomto úseku. V tomto ohledu lze tzv. veřejné
stavební právo definovat jako soubor právních norem, které regulují stavební
činnost a činnost související s ohledem na veřejné zájmy, které takovou
činností mohou být dotčeny.
Stavební činnost je již ve fázi územního řízení regulována
požadavkem vyjádřeným v ustanovení § 92 odst. 1 stavebního zákona, podle
kterého v územním rozhodnutí stanoví stavební úřad nejen mj. podmínky pro další
přípravu a realizaci záměru, ale rovněž i pro využití a ochranu území, což
jednoznačně představuje ochranu veřejného zájmu (ochrana území) při realizaci
stavební činnosti.
NahoruSoukromé stavební právo
Soukromé stavební právo se oproti tomu věnuje vlastní realizaci
stavební činnosti prováděné soukromoprávními subjekty. Jde o výstavbu v
pravém slova smyslu. Zabývá se převážně závazkově-právními vztahy, které
se stavební činností úzce souvisejí a umožňují její realizaci. Problematika
soukromého stavebního práva odpovídá problematice, resp. úpravě obsažené v
příslušných ustanoveních zejména zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů a zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.
Jde kupř. o výkon vlastnického práva vlastníka pozemku v podobě
realizace určité stavební činnosti na jeho pozemku (disponuje-li však všemi
potřebnými úkony správních orgánů vydávaných v režimu tzv. veřejného stavebního
práva). Na to navazují jednotlivé smlouvy a smluvní (závazkové) vztahy v
souvislosti s koupí pozemku a dále stavebního materiálu a zejména pak se
smlouvou o dílo, případně dalšími smlouvami.
Protože problematika tzv. soukromého stavebního práva je převážně
obsažena v příslušných částech příručky věnované jednotlivým smluvním typům, v
dalším se budeme podrobněji zabývat toliko tzv. veřejným stavebním právem a
právní úpravou v režimu stavebního zákona. Ze shora uvedených příkladů však
vyplývá, že obě oblasti stavebního práva spolu velmi úzce souvisejí.
NahoruSystematika nového stavebního zákona
Stavební zákon č. 183/2006 Sb., neboli zákon o územním plánování a
stavebním řádu, který nabyl účinnosti převážně dne 1. 1. 2007, je systematicky
rozčleněn do sedmi částí.
NahoruČást první
Část první je věnována úvodním ustanovením, vymezuje předmět
právní úpravy tohoto zákona a současně definuje některé v zákoně užívané
pojmy.
NahoruČást druhá
Část druhá představuje souhrn základních pravidel ovlivňujících
výkon veřejné správy na úseku územního plánování a stavebního řádu. Zejména
určuje otázku působnosti k řízení ve věcech územního plánování a stavebního
řádu (tj. určení orgánů územního plánování a stavebních úřadů).
NahoruČást třetí
Část třetí stavebního zákona se věnuje problematice územního
plánování, která se stavební činností souvisí a de facto ji i v mnohém
předurčuje. Do této části byla zákonodárcem rovněž zařazena oblast i tzv.
územního řízení a rozhodování, které má velmi úzký vztah a vazbu k navazujícím
(stavebním, kolaudačním) řízením.
NahoruČást čtvrtá
Část čtvrtá stavebního zákona upravuje problematiku staveb,
terénních úprav, zařízení a udržovacích prací, stavební dozor a zvláštní
pravomoci stavebního úřadu, institut autorizovaného inspektora a povinnosti a
odpovědnost osob při přípravě a provádění staveb.
NahoruČást pátá
Pátá část stavebního zákona obsahuje společná ustanovení, z nichž
lze ve stručnosti zmínit evidenci územně plánovací činnosti, obecné požadavky
na výstavbu, ochranu veřejných zájmů a součinnost správních orgánů. Rovněž je
zde zahrnuta i poměrně tradiční problematika, kterou jsou správní delikty.
Oproti tomu současný stavební zákon již nepředstavuje, na rozdíl jak tomu bylo
za účinnosti předcházející právní úpravy představované zákonem č. 50/1976 Sb.,
obecnou právní úpravu režimu vyvlastnění. Ten je s účinností od 1. 1. 2007
předmětem úpravy samostatného zákona č. 184/2006 Sb.
NahoruČást šestá
Šestá část stavebního zákona zahrnuje přechodná a závěrečná
ustanovení. Z nich je mj. významné ustanovení § 190 odst. 3 podle kterého
řízení zahájená před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí, kromě
taxativně stanovených výjimek obsažených v § 190 odst. 3 písm. a), b), c) a d),
podle dosavadních předpisů (tj. zákona č. 50/1976 Sb.). Významné je i
ustanovení § 192, které počítá s tradiční subsidiární aplikací správního řádu (zákona č. 500/2004 Sb.).
NahoruČást sedmá
Zbývající část sedmá stavebního zákona posléze řeší toliko otázku
jeho účinnosti. Převážná část jeho ustanovení nabyla účinnosti dne 1. 1.
2007.
NahoruPředmět stavebního zákona
S ohledem na systematiku stavebního zákona prezentovanou výše lze
shrnout, že jeho předmět tvoří v zásadě dva stěžejní okruhy. Za prvé jde o
problematiku územního plánování zahrnující rovněž i územní
rozhodování. Druhý okruh představuje právní úprava vlastního režimu
výstavby, do kterého lze zařadit problematiku povolování a ohlašování
staveb, užívání staveb, odstraňování staveb, stavební dozor, povinnosti při
přípravě a provádění staveb či obecné požadavky na výstavbu a další.
NahoruNástroje a instituty stavebního zákona
Stavební zákon v mnohých svých ustanoveních navazuje na obecnou
právní úpravu rozličných procesů odehrávajících se ve veřejné správě, která je
obsažena ve správním řádu (zákon č. 500/2004 Sb.). Tomu odpovídají i některé instituty, které předcházející právní úprava, která zase byla úzce
"svázána“ s předchozím správním řádem (zákon č. 71/1967 Sb.), pochopitelně
neupravovala a neobsahovala.
NahoruOrgány územního plánování
První změny nastávají již v rámci územního plánování, které
provádějí tzv. orgány územního plánování. Oproti tomu na úseku
stavebního řádu vykonávají působnost již tradičně stavební úřady.
NahoruÚzemní plánování a jeho nástroje
Územní plánování, obecně a zjednodušeně řečeno, slouží k tomu, aby
jednak umožňovalo realizaci investičních záměrů v území na straně jedné, při
současném zajištění ochrany zejména životního prostředí a dalších hodnot a
zájmů v území, jejichž ochrana je ve veřejném zájmu, na straně druhé.
Nové jsou nástroje územního plánování, kterými
jsou:
1) územně plánovací podklady,
2) politika územního
rozvoje,
3) územně plánovací dokumentace,
4) územní
rozhodnutí a územní souhlas,
5) územní opatření a
6)
úprava vztahů k území.
Územně plánovací podklady (§ 25) tvoří územně analytické
podklady (§ 26) a územní studie (§ 30). Politika územního rozvoje je
zpracovávána pro území celého státu (§ 31). Územně plánovací dokumentace je tvořena zásadami územního rozvoje (pro obvody krajů – § 36), územním plánem
(pouze pro obvody obcí – § 43) a regulačním plánem (§ 61). O územních
rozhodnutích a souhlasu se zmíníme níže. Územními opatřeními jsou územní
opatření o stavební uzávěře (§ 98) a územní opatření o asanaci území (§
100).
NahoruÚprava vztahů k území
Podstatou institutu úpravy vztahů k území upraveného v §
101 a násl. stavebního zákona je, že k pozemku určenému územním plánem nebo
regulačním plánem pro veřejně prospěšnou stavbu nebo pro veřejně prospěšné
opatření má obec nebo kraj, který je vymezil v územně plánovací dokumentaci,
nebo stát předkupní právo. Obec má rovněž předkupní právo k pozemku
určenému územním plánem nebo regulačním plánem pro veřejné prostranství.
Předkupní právo se vyznačuje v katastru nemovitostí. Na druhou stranu
vlastníkovi pozemku nebo stavby, jehož práva byla při užívání pozemku nebo
stavby na základě územního opatření o stavební uzávěře omezena, náleží náhrada.
NahoruOpatření obecné povahy
Nový stavební zákon dále ve velkém množství operuje s institutem opatření obecné povahy, který má specifický režim způsobu vydání a
specifické jsou i možnosti jeho nápravy, resp. obrany proti němu. Stávající
právní úprava umožňuje podání žaloby k Nejvyššímu správnímu soudu, který o ní musí
rozhodnout ve lhůtě 30 dní. Jak stanovila judikatura, jeho charakteristickými
znaky je konkrétní předmět úpravy a blíže neurčený okruh adresátů, přičemž
opatření obecné povahy není ani právním předpisem a ani rozhodnutím. Ve formě
opatření obecné povahy se vydávají zásady územního rozvoje, územní plán,
regulační plán, vymezení zastavěného území, územní opatření o stavební uzávěře
a územní opatření o asanaci území.
NahoruVeřejnoprávní smlouvy
Rovněž tak i institut veřejnoprávních smluv nabyl na
významu, přičemž jeho podstatou obecně je, že umožňuje uzavření veřejnoprávní
smlouvy namísto vydání rozhodnutí ve správním řízení. Tak tomu je v případě,
kdy lze veřejnoprávní smlouvou nahradit kupř. územní rozhodnutí či stavební
povolení.
NahoruÚzemně plánovací informace
Podle § 21 odst. 1 stavebního zákona poskytují správní orgány
vykonávající veřejnou správu na úseku územního plánování a stavebního řádu v
rámci své působnosti jako předběžné informace tzv. územně plánovací informace.
Příslušný orgán ji vydává na žádost a obecně platí 1 rok ode dne jejího vydání.
Její podstatou je, že umožňuje žadateli seznámit se předem s podmínkami, které
budou vyžadovány pro realizaci jeho záměru.
NahoruStavení dozor
Stavební úřady jsou podle § 132 a násl. stavebního zákona
oprávněny vykonávat soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných
zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů fyzických a právnických osob a nad
plněním jejich povinností vyplývajících ze stavebního zákona a právních
předpisů vydaných k jeho provedení. Stavební úřad je tak ve veřejném
zájmu oprávněn provádět kontrolní prohlídky stavby, nařizovat neodkladné
odstranění stavby, nařizovat nutné zabezpečovací práce na stavbě, nařizovat
nezbytné úpravy na stavbě, stavebním pozemku nebo na zastavěném stavebním
pozemku, nařizovat provedení udržovacích prací, nařizovat vyklizení stavby a
ukládat opatření na sousedním pozemku nebo stavbě.
NahoruAutorizovaný inspektor
Nová je i úloha a postavení autorizovaného inspektora,
který je ve smluvním vztahu se stavebníkem a na jeho náklady osvědčuje, že
navržená stavba může být provedena, zpracovává odborný posudek pro vydání
kolaudačního souhlasu nebo pro jiné účely a dohlíží na provádění stavby, což
stanoví § 149 odst. 1 stavebního zákona. Autorizovaný inspektor nemůže
vystupovat v té věci, kde vystupoval jako autorizovaný inženýr.
Autorizovaný inspektor vykonává svoji činnost za úplatu, která se sjednává
písemnou smlouvou. Odpovídá za odbornou úroveň jím zpracovaných a vydaných
certifikátů, stanovisek, jakož i jiných dokumentů a prováděných úkonů, za řádné
a nestranné posouzení zjištěných skutečností, dokumentace stavby a dalších
podkladů podle požadavků stanovených v zákoně a odpovídá rovněž za návrh plánu
kontrolních prohlídek stavby.
V případě, že stavebník uzavře s autorizovaným inspektorem smlouvu
o provedení kontroly projektové dokumentace pro stavbu, kterou hodlá provést,
může takovou stavbu pouze oznámit stavebnímu úřadu, jsou-li splněny další
podmínky uvedené v § 117 stavebního zákona. Stavebník k oznámení stavby připojí
projektovou dokumentaci a certifikát vydaný autorizovaným inspektorem (§ 117
odst. 2 a 3 stavebního zákona). V takovém případě dojde k tzv. zkrácenému
stavebnímu řízení.
NahoruPostupy podle stavebního zákona
Stavební zákon, jak plyne z výše uvedeného, je stěžejním právním
předpisem na úseku tzv. veřejného stavebního práva. Níže se zcela konkrétně
zaměříme na to, s jakými řízeními (procedurálními postupy) se lze ve stavebním
zákoně setkat a jaká je jejich právní úprava.
Od pojetí vlastního záměru realizace stavby, povolení jejího
umístění, přes povolení provedení stavby, až po její ukončení, resp. možnost
jejího užívání, dotčené osoby absolvují v procesním postavení účastníka celou řadu řízení (postupů).
Pokud bude chtít podnikatel stavět novou prodejnu, nejprve bude
muset požádat o vydání územního rozhodnutí, které se vydává v územním řízení.
Na jeho základě posléze požádá o vydání stavebního povolení, kdy se ve
stavebním řízení posuzuje vlastní možnost realizace umísťované stavby. Pokud
bude chtít podnikatel již dokončenou a povolenou stavbu užívat, musí za tím
účelem učinit oznámení stavebnímu úřadu (v úvahu by připadalo vydání
kolaudačního souhlasu). V případě, že podnikatel o svou stavbu náležitě
nepečuje, resp. hrozí-li v důsledku jejího špatného stavu riziko škody na
majetku či životech, může být zahájeno řízení o odstranění stavby (resp.
rozhodnuto o nařízení odstranění stavby). Pokud to bude ve veřejném zájmu, lze
postavenou prodejnu jako stavbu vyvlastnit, kupř. pro účely stavby obchvatu
obce, či jiné veřejně prospěšné stavby.
NahoruVlivy na životní prostředí
Jen na okraj je třeba uvést, že problematika realizace určitého
investičního záměru (nejen) cestou výstavby se úzce dotýká nikoliv pouze
uvedeného stavebního zákona, ale i právních předpisů z oblasti práva
životního prostředí. Příčinou je totiž skutečnost, že určitá činnost může
ovlivnit právě životní prostředí. Proto § 10 odst. 4 zákona č. 100/2001 Sb., o
posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, stanoví
povinnost, podle níž vymezené okruhy záměrů musí být předmětem posouzení z
hlediska jejich vlivu na životní prostředí. Bez provedení posouzení vlivů
na životní prostředí nelze vydat rozhodnutí nezbytná k vlastní realizaci záměru
(tj. územní rozhodnutí a další navazující rozhodnutí).
Mezi nejvýznamnější postupy, které stavební zákon upravuje,
náleží:
1) územní řízení
2) stavební řízení
3)
kolaudační řízení
NahoruÚzemní řízení
Územní řízení je správním řízením. Jeho předmět je vymezen v § 76 odst. 1 stavebního
zákona.
Jak stanoví § 76 odst. 1 stavebního zákona, umisťovat stavby
nebo zařízení, jejich změny, měnit…