15.7.12.8.4
Řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu
JUDr. Lukáš Potěšil
NahoruPojem "rozhodnutí“ správního orgánu
Základním a tradičním typem soudního řízení ve věcech správního
soudnictví je řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Pojem
"rozhodnutí“ definuje § 65 odst. 1 s.ř.s. tak, že se jím rozumí
jakýkoliv úkon správního orgánu, který má přímý vliv na práva a
povinnosti. Je proto třeba jej pojímat materiálně. Určující je
obsah, potažmo účinky úkonu správního orgánu. Pokud se vztahuje k právům a povinnostem účastníka řízení, resp. pokud (negativně) zasahuje
do jeho právní sféry, jde o rozhodnutí. Nerozhoduje tudíž formální označení
("rozhodnutí“, "licence“, "povolení“, "souhlas“), nýbrž jeho účinky.
NahoruPrincip generální přezkumné klauzule
Ve správním soudnictví se uplatňuje "generální přezkumná
klauzule“. Podle ní jsou ve správním soudnictví přezkoumatelná všechna
rozhodnutí správních orgánů, ledaže je zvláštní zákon výslovně z
přezkoumání vylučuje. Soudní řád správní přitom některé takové výluky
stanovuje (např. rozhodnutí předběžné povahy, rozhodnutí, kterými se pouze
upravuje vedení řízení před správním orgánem).
NahoruŽalobní legitimace
Žalobu proti rozhodnutí správního orgánu může podat ten, kdo tvrdí, že byl na svém právu zkrácen rozhodnutím správního orgánu. Buď
tedy přímo samotným rozhodnutím, nebo v důsledku porušení svých práv
při vedení správního řízení. Žalobce se v těchto případech žalobou domáhá
toho, aby soud takové rozhodnutí správního orgánu zrušil. Změna rozhodnutí
správního orgánu je ve správním soudnictví nepřípustná, a to s výjimkou
tzv. moderačního práva soudu, o čemž pojednáváme níže. Vedle shora uvedené
obecné žalobní legitimace také soudní řád správní upravuje další případy, kdy
přiznává žalobní legitimaci i dalším subjektům (např. nejvyšší státní
zástupce, veřejný ochránce práv atd.).
NahoruModerační právo soudu
Žalobce, kterému byl uložen trest za správní delikt (přestupek, jiný správní delikt, atd.), se může domáhat, aby mu byl uložený trest snížen, nebo od něj dokonce bylo upuštěno. Základní
podmínkou pro využití tohoto tzv. moderačního práva soudu je, že trest byl
uložen jako zjevně nepřiměřený.
Návrh na snížení trestu či na upuštění od něj může žalobce vznést
i po uplynutí lhůty k podání žaloby. Takový návrh nepodléhá koncentraci ve
smyslu § 71 odst. 2 s.ř.s. za předpokladu, že je založen na žalobních bodech
uplatněných v zákonné lhůtě. Je na žalobci, zda zvolí výlučně klasický petit na
zrušení rozhodnutí a vrácení věci správnímu orgánu k dalšímu řízení, zda se
bude domáhat toliko moderace trestu, nebo zda spojí obě možnosti v eventuálním petitu. Napadá-li žalobce závěr správního orgánu o výši
trestu, nemusí to vést ke zrušení rozhodnutí, jestliže si to žalobce nežádá. Je
totiž zcela v dispozici žalobce, zda pro takto tvrzené pochybení bude žádat
zrušení rozhodnutí, nebo zda bude usilovat toliko o moderaci trestu.
Návrh na využití moderačního práva musí být uveden výslovně.
Neskrývá se pod návrhem na zrušení rozhodnutí z důvodu jeho
nezákonnosti.
Rozhodnutí, jímž byl uložen zjevně nepřiměřený trest, může být buď
zrušeno jako celek, nebo může být toliko nahrazen jeho výrok o trestu vlastním
výrokem soudu. V případě eventuálního petitu je soud povinen rozhodnout o tomto
návrhu v případě, že jinak žalobu jako nedůvodnou zamítne. Žalobní petit
obsahující návrh na využití moderačního práva soudem může být v žalobě obsažen
i samostatně. Zejména půjde o případy, kdy žalobce neuvádí žádné věcné námitky
proti rozhodnutí o správním deliktu, ale pouze považuje výši sankce za zjevně
nepřiměřenou. Zatímco podkladem pro návrh na zrušení rozhodnutí a vrácení věci
žalovanému správnímu orgánu k dalšímu řízení může být jakýkoli žalobní bod,
podkladem pro návrh na moderaci musí být tvrzení o tom, že trest uložený
žalobci je nepřiměřený.
Již v žalobě je třeba výslovně napadnout nepřiměřenost
trestu. Soud se, v případě eventuálního petitu, zabývá návrhem na moderaci až poté, co žalobce neuspěl se svými žalobními námitkami na zrušení
napadeného rozhodnutí. Moderační právo má místo pouze tam, kde je postih za
spáchaný správní delikt zjevně nepřiměřený. Moderaci trestu pak musí
soud patřičně odůvodnit.
Žaloba proti rozhodnutí správního orgánu musí obsahovat nejen
základní náležitosti podání podle § 37 odst. 2 a 3 s.ř.s., ale zejména základní náležitosti žaloby vymezené v § 71 odst. 1 písm. a) až f)
s.ř.s.
NahoruNáležitosti žaloby
Vedle obecných (základních) náležitostí, které musí splňovat každé
podání adresované soudu (tj. musí být patrno, kdo jej činí, proti komu směřuje,
co se navrhuje a musí být opatřeno podpisem a datováno), musí žaloba navíc
obsahovat označení napadeného rozhodnutí a den jeho doručení nebo jiného
oznámení; označení výroků rozhodnutí, které žalobce napadá; žalobní body;
označení důkazů k prokázání svých tvrzení a návrh výroku rozsudku. K žalobě se
připojuje jeden opis napadeného rozhodnutí.
Pozn.
V případě podání žaloby je tedy třeba řádně označit žalovaného.
Podle § 69 s.ř.s. je žalovaným správní orgán, který rozhodl v posledním stupni,
nebo správní orgán, na který jeho působnost přešla. Judikatura (srov. usnesení
rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 10. 2004, č.j. 5 Afs
16/2003-56, publikované pod č. 534/2005 Sb. NSS) přitom uvádí, že "jestliže
žalobce označí v žalobě jako žalovaného správní orgán I. stupně, ale z obsahu
žaloby je zřejmé, že brojí i proti rozhodnutí správního orgánu II. stupně,
nejedná se o neodstranitelnou vadu, jež by měla vést k odmítnutí návrhu. V
řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu ... není osoba žalovaného
určena tvrzením žalobce, ale kogentně ji určuje zákon. Je tedy věcí soudu, aby
v řízení jako s žalovaným jednal s tím, kdo skutečně žalovaným má být, a ne s
tím, koho chybně označil v žalobě žalobce“.
NahoruPetit žaloby
Správní soudnictví je založeno na kasačním principu, což se
projevuje i na formulaci návrhu výroku rozsudku (tzv. petit). Žalobce proto
žádá, aby napadené rozhodnutí správního orgánu bylo zrušeno a věc byla
vrácena žalovanému správnímu orgánu k dalšímu řízení. Správní soud nemůže,
až na přesně specifikované výjimky v souvislosti s využitím moderačního práva,
napadené rozhodnutí žalovaného správního orgánu sám měnit. Může proto pouze
zamítnut nedůvodnou žalobu, nebo napadené rozhodnutí, je-li návrh důvodný,
zrušit a věc vrátit k dalšímu řízení, případně vyslovit nicotnost žalobou
napadeného rozhodnutí správního orgánu. Chybí-li v žalobě petit, lze jej
doplnit i po lhůtě pro podání žaloby, jak vyplývá z § 71 odst. 2, a
contrario. Koncentraci totiž podléhá jen vymezení rozsahu, v němž žalobce
rozhodnutí napadá, a dále označení žalobních bodů, z nichž jsou zřejmé
konkrétní důvody tvrzené nezákonnosti či nicotnosti napadeného rozhodnutí
žalovaného správního orgánu.
Jak k tomu dodává judikatura, krom toho má petit správní
žaloby – právě z důvodu přesně a úzce vymezené pravomoci správních soudů –
nepoměrně menší význam, než petit žaloby v občanském soudním řízení, a správní
soudy tak při posuzování jeho obsahu postupují shovívavěji než soudy
civilní.
(Srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 11. 2005,
č.j. 1 As 30/2004-82.)
NahoruŽalobní body
Žaloba musí vždy obsahovat alespoň jeden žalobní bod. Z něj
musí být patrno, z jakých skutkových a právních důvodů považuje žalobce
napadené výroky za nezákonné nebo nicotné. Smyslem a účelem toho, aby v žalobě
byl uveden (alespoň jeden) žalobní bod, je především…